Logo to graficzna reprezentacja określonego działania. Próba zamknięcia w uproszczoną formę tego, co nieuchwytne. Logotyp nie musi być zrozumiały na pierwszy rzut oka, powinien natomiast być rozpoznawalny. Nie musi symbolizować działalności (a już na pewno nie w sposób dosłowny), ale powinien z niej wynikać, być jej przedłużeniem.
To najważniejszy i jednocześnie najprzyjemniej kreatywny okres pracy. Może się zakończyć nagle i szybko w chwili objawienia, ale i zdarza się jej ciągnąć miesiącami. Wszystko zależy od współpracy pomiędzy potrzebującym i zlecającym, a kreującym.
Kreacja znaku
Osobiście preferuję, aby wstępny pomysł, zarys późniejszych rozważań wyszedł spod palca potrzebującego. Często odbywa się to w czasie rozmowy, w czasie której wspólnie docieramy do tego, jaka tak na prawdę jest potrzeba. Często mierzymy się w takiej chwili z umiejętnościami, wstydem i krytyczną oceną samego siebie. Każdy jednak potrafi rysować! Każdy potrafi kreować! Nie ma co porównywać się do kogokolwiek.
W innym wypadku, jeśli to projektant zajmuje się od samego początku graficznym przedstawieniem przedsięwzięcia, późniejsze działanie pod szyldem symbolu staje się, w pewnym sensie częścią kreującego i nie jest to w moim mniemaniu „higieniczne” rozwiązanie. To nie ja, nie grafik, ma stać się właścicielem działania skrytego pod znakiem, a z doświadczeń, emocji i wiedzy zleceniodawcy musi on wypływać, podobnie jak kształt dalszych praktyk.
Składowe
Osobiście staram się pomagać, doradzać i prowadzić w czasie sprowadzania symbolu w materię. Często dzieje się to w bólach, poprawki za poprawkami znaczą cyzelowanie najdrobniejszych szczegółów kształtu.
Krzywe, odcienie kolorów, czcionki.
Uświadamiam, że najmniejszy szczegół będzie miał później wpływ na wszystkie pozostałe potrzeby wizerunkowe: wizytówki, ulotki, plakaty, czołówki, strony internetowe, ryty, profile w mediach społecznościowych i wszystko co może być jeszcze potrzebne w przyszłości.
Etapy współpracy
Podsumowując w wielkim skrócie:
- Powstają luźne rysunki zleceniodawcy.
- Wspólnie tworzymy pierwsze szkice.
- Powstają pierwsze wersje kolorystyczne.
- Powstaje kilka wariantów.
- Ostatnia wersja upoważnia do dalszych kroków:
– realizacji księgi znaku – uproszczonej, bądź pełnej księgi znaku;
– często nawet pełnego key visuala – przewodniego motywu graficznego we wspomnianych powyżej dziesiątkach wariantów zastosowań;
– czasem również czołówki animacyjnej video.